سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 33563

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 4

وبلاگ امپراتور

 
دل، سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ستایش ::: شنبه 100/3/29::: ساعت 10:25 عصر

چه روانکارهایی تجدید پذیر هستند؟

شاید عباراتی همچون سازگار با محیط زیست، زیست تخریب پذیر، غیر سمی و سبز، زیست بنیان و غیره را بارها در حوزه صنعت شنیده باشید. امروزه این عبارات، تبدیل به امتیاز فروش برای افراد بازاریاب و تولیدکنندگان حوزه روانکارها شده است. البته، این عبارات دارای معانی مختلفی می باشند. از جمله علت هایی که سبب روی آوردن به سمت تولید روانکارهای دوست دار طبیعت شده است، می توان علاوه بر الزامات قانونی، به افزایش تقاضا جهت بکارگیری محصولات دوست دار محیط زیست اشاره نمود. با توجه به محدود بودن ذخایر معدنی مشتق شده از نفت، روز به روز نیاز به منابع تجدید پذیر و جایگزین بیشتر احساس می شود.

چه روانکارهایی تجدید پذیر هستند؟چه روانکارهایی تجدید پذیر هستند؟

منظور از محصولات بی خطر و ایمن برای محیط زیست چیست؟

از آنجا که برای محصولات بدون خطر و امن تعریف کلی در نظر گرفته نشده است، ولی عوامل مؤثری که نقش بسزایی در محاسبه میزان ایمنی یک محصول دارند می توان به سمیت زیست محیطی، تجدیدپذیری، زیست فعالی، زیست فروپاشی اشاره نمود. یکی از دلایلی که سبب ناایمن تلقی شدن روانکارها می گردد، منشأ نفتی آنها است. علاوه بر آن، با توجه به افزایش روانکارها در طبیعت، به راهکاری جدی برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی نیاز می باشد.

دو شیوه ارائه شده جهت مقابله با روانکارها، در واقع روشی جهت ایجاد محدودیت در دفع روانکارها در محیط زیست و همچنین بکار بردن روانکارهای تجدید پذیر در صنایعی که به صورت مستقیم بر محیط زیست اثر می گذارند، می باشد، صنایعی همچون، جنگلداری، معادن، کشاورزی، شهرداری ها، دریا و غیره. در ادامه قصد داریم، اصطلاحاتی را که جهت بررسی روانکارهای دوست دار طبیعت به کار می روند، تعریف کنیم.

1-زیست فروپاش

به تجزیه شیمیایی روانکارها در حضور باکتری ها یا میکروارگانیسم ها، زیست فروپاش اطلاق می گردد. با توجه به وجود تعاریف بسیار در صنعت در مورد زیست فروپاش، یکی از تعاریف منطقی که در این زمینه و مطابق با استاندارد ASTM D6064 ارائه می گردد، این است که آن را تابعی از درجه تخریب، زمان و روش آن می داند. بر اساس دو معیار کلی است که زیست فروپاش مورد ارزیابی قرار می گیرد که عبارت اند از:

تجزیه شیمیایی روانکارهاتجزیه شیمیایی روانکارها

به تجزیه شیمیایی روانکارها در حضور باکتری ها یا میکروارگانیسم ها، زیست فروپاش اطلاق می گردد.

  • تخریب اولیه: که استفاده از آن جهت اندازه گیری میزان تضعیف پیوند کربن-هیدروژن می باشد.
  • تخریب ثانویه

با کمک طیف سنجی مادون قرمز، تخریب اولیه مورد اندازه گیری قرار می گیرد، که برای مشخص کردن درصد تجدید پذیری روانکارها می باشد. می توان گفت که آزمون -L33-93 شورای هماهنگی اروپا یا CEC، از پرکاربردترین روش ها جهت اندازه گیری این معیار محسوب شده و مدت زمان اجرای آن 21 روز می باشد.

تخریب ثانویه که مدت زمان اجرای آن 28 روز بوده، در واقع سیر تکاملی دی اکسید کربن توسط فرایند تخریب می باشد و معروف به تجزیه پذیری نهایی است. جهت تعیین نهایی زیست فروپاش، رایج ترین شیوه بکار رفته که از طریق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ارائه می گردد با عنوان (OECD) 301B / ASTM D5864 معرفی می شود.

اگر تجزیه بیولوژیکی روانکارها با روش OECD 301B بیشتر از 60 درصد و با روش CEC L-33-93 بالاتر از 80 درصد باشد، در آن صورت می توان آن را به عنوان روانکار دوست دار طبیعت محسوب نمود.

گریس های گرافیتی پترو پرند پارت کاملا تجدید پذیر می باشند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

2-زیست بنیان

به روانکارهای دوست دار طبیعت که از نباتات، مواد گیاهی و موادی با منشأ حیوانی تهیه می شوند، توسط ایالت متحده زیست بنیان اطلاق می گردد. در واقع بهره‌ گیری از روانکار های نباتی، معیار مورد نظر وزارت کشاورزی ایالات متحده، جهت زیست بنیان بودن تولید یک محصول نمی ‌باشد. در این خصوص، برای رعایت استاندارد ها و همچنین بهبود عملکرد صنایع، معمولاً یک سری مواد غیر زیست بنیان لازم و ضروری می باشد. طبق معیار های این وزارت و دیگر سازمان ‌های نظارتی، استفاده بیش از 50 درصد از روانکار های نباتی در فرمولاسیون خاص یک محصول، زیست بنیان مطرح می گردد.

مثلاً تولید غلیظ کننده های مربوط به گریس که از اسید های چرب بهره می گیرند، یک زیست بنیان می باشد، حتی اگر دارای خاصیت زیست فروپاشی نباشند. از این رو، در تعریف مواد زیست بنیان و روانکار های دوستدار محیط زیست باید بگوییم، این مواد، محصولاتی هستند که از مواد تجدید پذیر و زیست فروپاشی به مقدار فراوان تولید می‌ شوند.

بررسی عملکرد روانکار هابررسی عملکرد روانکار ها

 

اصطلاح گرین یا سبز و مفهوم آن

یکی از بهترین اصطلاحات در زمینه صنعت، گرین یا سبز می باشد که با محیط زیست هماهنگی زیادی دارد. در خصوص، برخی از محصولات که ساختار نباتی هم ندارند، به عنوان یک زیست فروپاش در بازار موجود هستند. در حقیقت احتمال دارد که این روانکار ها شامل فلزات سنگین و مواد سمی دیگر نباشند، ولی زیست تخریب پذیر نیز نمی باشند. بر این اساس، هنگام انتخاب اینگونه محصولات باید این مورد را توجه قرار داد که مفهوم گرین یا سبز بودن، حتماً زیست فروپاشی بودن نمی باشد.

به طور کلی محصولات دارای رنگ سبز و یا فاقد فلزات سنگین، به طور قطع سازگار با محیط زیست نیستند. در واقع این محصولات باید از منابع تجدید پذیر تولید شوند و یا لزوماً زیست فروپاش باشند. در این بین، محصولاتی هستند که به صورت طبیعی و با سرعت بالایی بدون تولید گاز های سمی، به اجزای کوچکتر تقسیم می شوند و تجزیه می گردند. این محصولات که مبتنی بر منابع تجدید پذیر می باشند، دوستدار محیط زیست و طبیعت هستند. بنابراین تهیه و تولید اینگونه روانکار ها باید با روغن های گیاهی و عاری از هر گونه فلزات سنگین و مواد و فرآورده های سمی باشد.

مقایسه و بررسی عملکرد روانکار ها

در حقیقت تولید روانکار ها با روغن ‌های نباتی دارای مزایای زیادی می باشد. این مواد، خواص روغنی بالایی را در زمان تولید با یک سری محصولات مناسب محیط زیست ارائه می نمایند که با کاهش اصطکاک و ساییدگی و همچنین چسبندگی و نقطه اشتعال زیاد همراه می باشد و سبب بالا رفتن ایمنی آنها می گردد. باید بدانید که عملکرد پایین هنگام افزایش دما، حاصل پایداری در برابر گرما و اکسیداسیون پایین می باشد.

در این بین، پمپاژ ضعیف در دمای بسیار پایین باعث کاهش کارایی می شود که باید مد نظر قرار گیرد. ماندگاری روانکار ها نیز به علت قابلیت تجزیه پذیری آنها در اکسیژن، محدود می ‌باشد. تحقیقات نشان می دهند که بعضی از گریس های نباتی با نفتی به علت تفاوت های شیمیایی بین آنها، ناسازگار هستند.

انتخاب روانکار های تجدید پذیرانتخاب روانکار های تجدید پذیر

 

 

در حالت کلی، نکته مهم در انتخاب روانکار های دوستدار طبیعت، ایمنی محیط زیست و تلاش و کوشش جهت جایگزینی منابع مهم با ذخایر نفتی می باشد. با همه اینها، غلبه بر معایب و محدودیت هایی که در بالا به آن اشاره نمودیم و همچنین قیمت به صرفه می تواند نقش به سزایی در آینده این روانکارها داشته باشد.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لینک دوستان


خرید تلویزیون

تلویزیون سونی

سینما خانگی

گوشی شیائومی

گوشی آیفون

تاچ ال سی دی

برد گوشی

گوشی سامسونگ

گوشی هواوی

قیمت یاب

گوشی آنر

انشا درباره برخاستن از خواب صبح روستا
طراحی سایت دانلود مقاله
خرید مقاله
دانلود مقاله جدید
خرید اینترنتی
کنکور 99
 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

اشتراک